lørdag den 8. december 2012

JEG ELSKER STRESS....


...ja altså, når andre frivilligt står for skud :)
Tidligere i år bragte DR1 den danske pendant af The Great British Bake Off, og den nød jeg at se, absolut, og fandt teamet af dommere samt tv-værter et godt mix.
Nylig bragte samme DR1 over 14 hverdags-formiddage de første 2 årgange af den britiske udgave, årgang 2010 og 2011, og - indrømmet - her kom min puls helt anderledes op, samt historier fra det britiske imperie var aldeles underholdende; bl.a. deres Henrik den 8., som lagde livvidden ud "tonsvis" i takt med, at hans koner tabte hovedet!!!
Skulle DU, ærede læser her, have lyst til at se de 2 årgange, besøg da dr.dk og forneden på siden, hvor søgefelt findes, skriv da: Den store britiske bagedyst.
Rigtig god fornøjelse :-D

Selv bager jeg væsentligst brød; dog slet ikke i samme grad som inden virus ramte mig i 2011. Kager af forskellig art har i pænt mange år stået lavt blus, men jeg kan godt, når det skal være. Dog ikke alt nymodens, uha nej, og det interesserer mig heller ej. Men "me like seeing it done"...

Nedenstående viser jeg nogle fotos, af samme ringe kvalitet som de ovenstående taget fra DR1. I kan se min mors opskriftsbog, hendes første efter at være blevet gift med min far; ægteskabet skete på hendes 20 års fødselsdag, den 5.april 1943. Hun brugte tape dengang, og den er blevet mere brun end gul starteligt, og når mor håndskrev en opskrift, ja da var det dengang logisk nok med pen og sort blæk.
Senere kom kuglepen ind, og da min mors tredje opskrift hed: Ernas boller, da ved jeg, at den fortæller, at den var fra vores sidste af 3 unge piger, vores familie havde på Bøllingsvej udi Ringsted. Hvornår Erna arbejdede hos os, kan jeg ikke huske, men mener at det max. har været, da jeg var 9-10 år gammel, for dermed var min ældste bror parat til snart at skulle udi uddannelse, og yngste storebror var teenager.
Næste punkt i min mors madbog viser, at hun fik nogle opskrifter fra sit job som korrekturlæser på Dagbladet i Ringsted; hun læste for flere københavnske ugeaviser, der fik trykt citeret lokalt; hun var nødt til det få år efter min far's konkurs og at have hjulpet med en ny forretning op, der heller ikke fungerede, og sidste foto i serien viser, at jeg at jeg tildels blev medejer af min mors bog. Opskriften af den deluxelækre tvebakkage, ja den oplevedes hos min "bedste veninde", en helt ny, og det da jeg via en klassekammerat i 9. mødte Helle :)

 
 
og nu gider blogger ikke donere mine nederste to fotos i bestilte størrelse... OK, jeg gider ikke stresses, hvorfor dog... åhr, måske et kort øjeblik,,, make&bake my day *LOL*

Ingen kommentarer: